Güncel Sayı

Cilt: 5 Sayı: 1, 30.06.2024

Yıl: 2024

Araştırma Makaleleri

Derlemeler

Doç. Dr. Davut SARITAŞ Nevşehir Hacı Bektaş Veli University, Faculty of Education, Department of Mathematic and Science Education 0000-0002-5108-4801
Eğitim, Fen ve Matematik Alanları Eğitimi, Kimya Eğitimi
Eğitim, Eğitim Yönetimi, Eğitimde Denetim, Eğitimde Liderlik, Yükseköğretim Politikaları, Yükseköğretim Yönetimi, Yükseköğretimde Uluslararasılaşma, Eğitim Felsefesi, Eğitim Sosyolojisi, Eşitsizlik Sosyolojisi

Kapadokya Eğitim Dergisi (KAPED), eğitim alanında araştırma ve bilgiyi ilerletmeye adanmış hakemli bir akademik dergidir. Misyonumuz, eğitimin her seviyesinden araştırmacılar, eğitimciler ve uygulayıcılar için yenilikçi fikirlerini, ampirik çalışmalarını ve teorik bakış açılarını paylaşabilecekleri bir platform sağlamaktır.

Kapadokya Eğitim Dergisi (KAPED), aşağıdakilerle sınırlı olmamak üzere, eğitimin çeşitli yönlerini araştıran çalışmaları memnuniyetle karşılamaktadır:

Eğitim Araştırmaları: Farklı eğitim ortamlarındaki eğitim süreçlerinin, sonuçlarının ve yeniliklerin anlaşılmasına katkıda bulunan özgün araştırma makaleleri.
Öğretme ve Öğrenme: Erken çocukluktan yükseköğretime kadar tüm eğitim seviyelerinde etkili öğretim stratejilerini, pedagojik yaklaşımları ve yenilikçi öğretim yöntemlerini inceleyen çalışmalar.
Müfredat Geliştirme: Eğitim programlarının kalitesini ve uygunluğunu artırmak için müfredat tasarımı, geliştirilmesi ve değerlendirilmesi üzerine araştırmalar.
Eğitim Teknolojisi: Teknolojinin eğitime entegrasyonu, çevrimiçi öğrenme ortamları ve dijital araçların öğretme ve öğrenme üzerindeki etkisi üzerine araştırmalar.
Öğretmen Mesleki Gelişimi: Öğretmen hazırlık programları ve hizmet içi eğitim de dahil olmak üzere eğitimcilerin mesleki gelişimi ve eğitimine odaklanan makaleler.
Eğitim Politikaları ve Liderlik: Eğitim politikalarının, liderlik uygulamalarının ve bunların eğitim kurumları ve sistemleri üzerindeki etkilerinin eleştirel analizi.
Kapsayıcı ve Özel Eğitim: Engelli ve özel eğitim gereksinimleri olanlar da dahil olmak üzere çeşitli öğrencilerin ihtiyaçlarını ele alan araştırmalar.
Ölçme ve Değerlendirme: Öğrenme çıktılarını ve program etkinliğini ölçmek için değerlendirme yöntemleri, araçları ve stratejileri üzerine çalışmalar.
Yabancı Dil Eğitimi: Dil edinimi, öğretim metodolojileri ve dil programı geliştirmeye odaklanan araştırmalar.
Matematik Eğitimi: Etkili matematik öğretimi, müfredat tasarımı ve matematik değerlendirmesi üzerine çalışmalar.
Fen Bilimleri Eğitimi: Fen müfredatı, sorgulamaya dayalı öğrenme ve fen öğretmenlerinin mesleki gelişimi üzerine araştırmalar.
Okul Öncesi Eğitim: Erken çocukluk eğitimi, okul öncesi müfredatı ve küçük yaştaki öğrencilerin gelişimi üzerine araştırmalar.
İlköğretim Eğitimi: Pedagojik uygulamalar ve müfredat tasarımı dahil olmak üzere ilköğretime özgü konuları ele alan makaleler.
Beden Eğitimi: Beden eğitimi, spor programları ve okullarda fiziksel aktivitenin teşvik edilmesi ile ilgili araştırmalar.
Müzik Eğitimi: Müzik müfredatı, müzik öğretmeni yetiştirme ve müziğin eğitimdeki rolü üzerine çalışmalar.

Kapadokya Eğitim Dergisi (KAPED), erken çocukluktan yetişkin eğitimine ve yaşam boyu öğrenmeye kadar her eğitim seviyesinden araştırmayı memnuniyetle karşılamayı taahhüt etmektedir. Ayrıca çeşitli araştırma metodolojilerini ve teorik çerçeveleri kullanan araştırmacıları dergimize davet ediyoruz.

GEREKLİ BELGELER

1. Makale Tam Metni (Şablon)
2. Etik kurul raporu/Etik kurul iznine gerek olmadığına dair beyan formu
3. İntihal veya benzerlik raporu (En fazla %20 olabilir)
4. Telif hakkı devir formu (Yazarlar aday makalenin tüm haklarını KAPED'e devrederler)
5. Yazar bilgi formu (Makale ve yazar(lar) ile ilgili bilgilerini içeren form)


YAZIM KURALLARI
1. Aday makaleler Microsoft Word programının güncel sürümlerinde hazırlanmalıdır. Metin içinde kullanılan görseller ve grafikler Windows işletim sistemi kullanılan bilgisayarlarda açılabilmelidir.
2. Aday makaleler içerisindeki tüm metinler “Garamond” yazı tipinde yazılmalıdır. Aday makalenin başlığı büyük harf, koyu, ortalanmış ve 11 punto olmalıdır. Aday makalelerde paragraflar arası değer önce 3 nk sonra 3 nk olmalıdır.
3. Aday makalelerin ÖZ ve ABSTRACT kısımları “Garamond” yazı tipinde başlık dâhil 10 punto ve tek satır aralıklı yazılmalıdır.
4. Ana metin “Garamond” yazı karakteri, başlıklar dâhil 11 punto ve satırlar tek aralıklı yazılmalıdır. Metinde belli bir plan dâhilinde giriş, araştırma metni, bulgular, yorumlar, sonuçlar ve önerilere yer verilmelidir. Makale içerisindeki başlıklar numaralandırılmadan APA 7 başlık sistemine göre yapılandırılmalıdır. Aday makalelerde başlıklardan önce bir satır boşluk bırakılmış olmalıdır. Detaylı bilgi sistemde yer alan makale şablonu adlı dosyada mevcuttur. Başlık düzeyleri için aşağıdaki örnekler incelenebilir:

Birinci Düzey Başlık (Ortalı, Kalın, Sözcüklerin İlk Harfleri Büyük)

İkinci Düzey Başlık (Sola dayalı, Kalın, Sözcüklerin İlk Harfleri Büyük)
Üçüncü Düzey Başlık (Sola dayalı, Kalın, İtalik, Sözcüklerin İlk Harfleri Büyük)
      Dördüncü Düzey Başlık. (Girintili, Kalın, Sözcüklerin İlk Harfleri Büyük, Nokta İle Bitecek).
      Beşinci Düzey Başlık. (Girintili, Kalın, İtalik, Sözcüklerin İlk Harfleri Büyük, Nokta İle Bitecek).
5. Aday makalelerde dipnotlar sayfa altına verilmiş ise 9 punto ve tek satır aralıklı yazılmalıdır.
6. Sayfa düzeni değerleri için makale şablon dosyasının biçimlendirmesi uygulanmalıdır.
7. Aday makalelerde tablo ya da şekillerden faydalanılabilir. Tablolardan önce tablonun kısaca sunulması tavsiye edilir. Tablolarda dik çizgiler olmamalı, tablolar sadece 3 adet yatay çizgiden meydana gelmelidir. Tablolar, Microsoft Word programında Başvurular sekmesinde yer alan Resim Yazısı Ekle seçeneği ile numaralandırılmalıdır. Tablonun numarası ve adı tablonun üstünde, tek satır halinde, bağlaçlar hariç her sözcüğün ilk harfi büyük olacak şekilde, ortalı olarak verilmelidir. Tablo ve Numarası Koyu olmalıdır. Örneğin Tablo 1. Tablo Başlığı. Tablo başlıkları ve içerisindeki metin boyutu 10 punto olarak ayarlanmalıdır. Tablo içerisindeki metin sola dayalı olmalıdır. Tablonun hemen altında Not. başlığı ile gerekli ek bilgi ve açıklamalar verilmelidir.
8. Aday makalelerde şekiller (grafikler, çizelgeler, haritalar, çizimler, fotograflar, vb.) kullanılabilir. Şekiller, Microsoft Word programında Başvurular sekmesinde yer alan Resim Yazısı Ekle seçeneği ile numaralandırılmalıdır. Şekilin numarası ve adı şeklin altında, tek satır halinde, bağlaçlar hariç her sözcüğün ilk harfi büyük olacak şekilde, ortalı olarak verilmelidir. Şekil ve Numarası Koyu olmalıdır. Örneğin Şekil 1. Şekil Başlığı. Şeklin hemen altında Not. başlığı ile gerekli ek bilgi ve açıklamalar verilmelidir.
9. Aday makalelerde yazarların isimleri görünmemelidir.
10. Referans vermede Amerikan Psikoloji Derneği (APA) Yayım Kılavuzunun 7. sürümü esas alınacaktır. Bu çerçevede;
a) Yazarlar, konu ile doğrudan ilgili olmayıp eserde yer alması gerektiğine inandıkları bilgileri, metin içerisinde ilgili sözcüğün sağ üst köşesine sıra numarası vererek, aynı numara ile sayfa altına 9 punto 1 satır aralığı ile dipnot olarak vermelidir.
b) Tablo, Şekil ve Grafik gibi normal yazı dışındaki göstergelerin çok olması durumunda Tablo, Şekil ve Grafik için başlıklar; EK Tablo 1, EK Grafik 3 ve EK Şekil 7 gibi yazılmalı, EKLER, metin sonunda KAYNAKÇA’dan sonra verilmelidir. Bu göstergelere metin içerisinde yapılan göndermelerin mutlaka EK Tablo 1, EK Grafik 3 veya Ek Şekil 7 şeklinde yapılmalıdır. Tablo, şekil, grafik ve resim için şayet alıntı yapılmışsa, mutlaka kaynak belirtilmelidir. Söz konusu eklerin başlıkları 11 punto, kelimelerin ilk harfleri büyük ve bold karakterle olmalıdır.
c) Dergiye gönderilen yazılarda kullanılan bütün kaynaklar, yayının sonunda “Kaynakça” başlığı altında, yazarın soyadına göre alfabetik biçimde APA 7 kurallarına uygun olarak verilir. Kaynakça “Garamond” yazı karakteri, 11 punto ve tek satır aralıkla yazılmalıdır.
d) Kaynakça gösterimlerine ilişkin bazı örnekler aşağıda verilmiştir:
Makale
Gür, R., & Eriçok, B. (2020). The relationship among academic success scores of graded foreign language courses. Journal of Language and Linguistic Studies, 16(2), 809-821. https://doi.org/10.17263/jlls.759309
Kitap
Şişman, M. (2020). Eğitimde mükemmellik arayışı. Pegem Akademi Yayıncılık.
Kitapta Bölüm
Eriçok, B. (2020). Çokkültürlü eğitim. G. Arastaman (Ed.), Karşılaştırmalı ve Uluslararası Eğitim içinde (ss. 159-170). Pegem Akademi Yayıncılık.
Lillie, E. (2003). Convergence and divergence differing approaches to quality and accreditation in Europe. In H. Eggins (Ed.), Globalization and reform in higher education (pp. 99–116). Mc Graw Hill.
Çeviri Kitap
Wissema, J. G. (2014). Üçüncü kuşak üniversitelere doğru. Geçiş döneminde üniversite yönetmek (N. Devrim, T. Belge, Çev.). Özyeğin Üniversitesi Yayınları.
Tez
Doktora ve yüksek lisans tezleri için kaynak gösterimi yayımlanmış ve yayımlanmamış tezler olmak üzere iki başlık altında ele alınır. Yayımlanmamış tezler genel olarak doğrudan kurumun kendisinden basılı olarak edinilen tezlerdir. Yayımlanmamış doktora ve yüksek lisans tezlerinin kaynak gösteriminde üniversite adı kaynak olarak belirtilir. Örnek:
Eriçok, B. (2020). Türkiye’de yükseköğretimin uluslararasılaşmasının değerlendirilmesi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
Yayımlanmış tezler ise herhangi bir veri tabanından (Örneğin, ProQuest, Ulusal Tez Merkezi, vb.), üniversite arşivlerinden ya da kişisel web sayfalarından ulaşılan tezlerdir. Yayımlanmış doktora ve yüksek lisans tezlerinde üniversite adı tezin başlığından hemen sonra köşe parantezler içerisinde gösterilir. Örnek:
Atagi, R. (1996). Japan’s internationalization policy in education. [Doctoral dissertation, The University of Michigan]. ProQuest Dissertations and Theses Global
Eriçok, B. (2020). Türkiye’de yükseköğretimin uluslararasılaşmasının değerlendirilmesi [Doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
Konferans Sunumları
Eranıl, A. K., Eriçok, B. & Özcan, M. (2017, Ekim 19-21). Öğretmen adaylarının bireysel özelliklerinin gençlik liderliğine etkisinin İncelenmesi [Sözlü sunum]. 8. Uluslararası Eğitim Yönetimi Forumu, Ankara.
Web Sayfası
Goldstein, D. (2021). In Britain, young children don’t wear masks in school. The New York Times. https://nytimes.com/2021/08/27/us/students-masks-classrooms-britain.html

YAYIN İLKELERİ

Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi yayını olan Kapadokya Eğitim Dergisi (KAPED) Haziran ve Aralık aylarında olmak üzere yılda iki kez yayımlanmaktadır.
Derginin yayın dili Türkçe, İngilizce ve Almanca'dır.
Aday makale kabul ve tüm editöryal süreçler DergiPark üzerinden yürütülmektedir. DergiPark üzerinden makale göndermek için tıklayınız.
Aday makaleler 3500-9000 arasında olmalıdır. Belirtilen aralıktan kısa ya da uzun yazılar değerlendirmeye alınmayacaktır.
Dergiye gönderilen aday makaleler özgün ve daha önce başka bir yerde yayımlanmamış veya yayın sürecinin devam etmiyor olması gerekmektedir.
Aday makaleler önce editörler tarafından yazım kurallarına uygunluk açısından incelendikten sonra en az iki hakeme yönlendirilmektedir. Her iki hakemin de olumlu raporladığı makaleler yayına hazır hale gelirken hakemlerden her ikisinin olumsuz raporlaması durumunda makale reddedilmektedir. Hakemlerden birinin olumlu diğerinin olumsuz vermesi durumunda ise makale üçüncü bir hakeme gönderilmektedir. Üçüncü hakemden gelen rapora göre makalenin yayımlanıp yayımlanmayacağına karar verilmektedir.
Bütün aday makalelerde Türkçe ve İngilizce başlık, 150-200 kelimeden oluşan Türkçe ÖZ ve İngilizce ABSTRACT mutlaka bulunmalıdır. Özetin altına makaleyi tanımlayan yeterli sayıda (en az 3 ve en çok 5) anahtar kelime belirlenmelidir. Yazı bir başka dilde yazılmışsa başlığın ve Özetin Türkçe tercümeleri verilmelidir. Türkçe ve İngilizce Özetler, çalışmanın amacını, yöntemini ve sonucunu kapsamalıdır.
Aday makalelerin sonunda genişletilmiş İngilizce Özet (Extended Summary) yer almalıdır. Extended Summary kısmında alt başlıklar bulunmamalıdır. Extended Summary kısmı okuyuculara araştırmanın tamamı ile ilgili bilgiler vermelidir (araştırmanı amacı, yöntemi, bulguları ve sonuçları, vb.). Extended Summary kısmı yeni sayfadan başlamalı ve 500-750 sözcükten oluşmalıdır. Bu kısım dil bilgisi, anlatım ve kapsam açısından özenle yazılmalıdır. Bu kısmın derginin ve makalenin ve uluslararası boyutunu temsil edeceği unutulmamalıdır. Başlık da dâhil olmak üzere ana metindeki gibi 11 punto, aralık: önce 3nk sonra 3nk biçimlendirmesine göre yazılmalıdır.
Araştırma makalelerinin dergiye yüklenmeden önce intihal raporu ile birlikte sunulması gerekmektedir. Yazıların intihal veya benzerlik oranının %20 ve altında olması gerekmektedir.
Makaleler sisteme yüklenirken toplam 5 (beş) belgenin yüklenmesi gerekmektedir:
Makale şablonu (Microsoft Word formatında)
İntihal veya benzerlik raporu (En fazla %20 olabilir)
Telif hakkı devir formu (Yazarlar aday makalenin tüm haklarını KAPED'e devrederler)
Yazar bilgi formu (Makale ve yazar(lar) ile ilgili bilgileri içeren form

Etik kurul raporu yayın süreci 2020 ve sonrasında başlayan tüm aday makaleler için zorunludur. Aday makale sisteme yüklenirken etik kurul raporunun sisteme yüklenmesi gerekmektedir. Etik kurul izni gerektirmeyen aday makaleler için etik kurul iznine gerek olmadığına dair yazar beyan formu sorumlu yazar tarafından imzalanmış ve taranmış olarak sisteme yüklemelidir.
Kapadokya Eğitim Dergisi (KAPED), COPE (Committee on Publication Ethics/Yayın etiği Komitesi) 2017, tarafından hazırlanan kılavuzu esas almaktadır. Buna göre;

Editörün Sorumlulukları
Dergi editörü dergiye yapılan makale başvurularının uygunluğuna ve yayınlanıp yayınlamayacağına karar verir. Editör kararı yazarın ırkı, cinsiyeti, dini etnik kökeni ve politik görüşüne göre değil, makalenin orijinalliği ve dergi politikasına uygun olup olmadığı yönündedir. Editör başvuru ile ilgili kişisel bilgileri paylaşmazlar.

Hakemlerin Sorumlulukları
Hakemler kendilerine yönlendirilen makaleyi tarafsız bir şekilde değerlendirmelidir. Hakemler öngörülen süre içerisinde değerlendirme yapamayacaklarsa veya uzmanlık alanları ile ilgili değilse veya etik bir problem görmüşlerde editörü bilgilendirmelidirler.

Yazarların Sorumlulukları
Yazarlar çalışmalarında yayın etik kurallarına bağlı olmalıdırlar. Yazarlar çalışmalarının özgünlüğünü ve objektifliğini açıkça ortaya koymalıdırlar. Bir makalenin birden fazla dergiye aynı anda gönderilmesi kabul edilemez. Yazar(lar) aday makalenin yazarın kendisi dahil hiçbir kişi, kurum, yasa, kanun, vb. ile çıkar çatışması olmadığını kabul etmiş sayılır.

COPE Guidelines metnine ulaşmak için tıklayınız.

Kapadokya Eğitim Dergisi'nde makale gönderim/süreç işletimi ücretsizdir.
Kapadokya Eğitim Dergisi'ne erişim ücretizdir. Bütün eserler açık erişimle sınırsız şekilde erişime açıktır.
Kapadokya Eğitim Dergisi kar amacı gütmemektedir. Bir üniversite/fakülte yayın organı olduğu için yazar ücreti, abonelik, reklam, yeniden basım, kurumsal destek, vb. gelirleri bulunmamaktadır.

Dergimiz H.W. Wilson Education Full Text (12/01/2022'den itibaren), H.W. Wilson Index Education Source (12/01/2022'den itibaren) ve H.W. Wilson Education Source Ultimate (07/01/2022'den itibaren), EBSCO, İdealonline, ROAD Index, Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Araştırmaları Merkezi (İSAM), AcarIndeks ve OJOP tarafından taranmaktadır. TR Dizin izleme süreci dahil diğer birçok indeksin inceleme süreci devam etmektedir.

Kapadokya Eğitim Dergisi (KAPED) içeriği Creative Commons Attribution-NonCommercial-Share Alike Licence 4.0 (CC BY-NC-SA 4.0) lisansına sahiptir.

assets%2F-MiVTps3hYDHulTMKgFs%2F-MjxpqJ8t_t9us6gMnQD%2F-MjypVurcYHdQFyRhTXk%2Fimage.png?alt=media&token=74556092-c2cf-40fe-8b54-3d243117b18d

Kapadokya Eğitim Dergisi (KAPED) dünyada araştırmacılar, yayıncılar ve bilim insanları tarafından en fazla kullanılan benzerlik yazılımları olan iThenticate ve Turnitin kullanmaktadır.

15004default-turnitin-image.png?s=ea83de6244b33b609b2c7232765c38b3


Kapadokya Eğitim Dergisi (KAPED) açık erişimli bir dergidir.

15006